De gemeente is er voor u

Hoe ziet de moderne gemeente eruit? Een paar maanden geleden was ik in Boston. Naast de geweldige street pianos die overal in de stad stonden, zag ik ook de ‘City Hall to go’. Naast de website en de app voor de telefoon heeft Boston een nieuw ‘loket’ sinds een jaar: een bus die op verschillende plaatsen in de stad parkeert. Een idee opgepikt vanuit de populariteit van de ‘food trucks’ in Boston en de rest van de VS. De City Hall to go biedt een heel menu aan: van parkeerkaarten, geboorte aangifte tot het registreren van stemrecht. De bus komt hiermee aan de vraag van inwoners tegemoet die behoefte hebben aan zowel persoonlijk contact als een overheid die dichtbij is.

In Utrecht verloopt het contact tussen overheid en inwoners steeds meer digitaal: het maken van een afspraak voor het ophalen van grofvuil of het doorgeven van een verhuizing. Ook worden steeds meer gegevens over Utrecht door de gemeente beschikbaar gesteld. Op de website Jij maakt Utrecht zijn verschillende ruwe datasets ter beschikking gesteld: over luchtkwaliteit, maar ook een lijst met straatnamen en straatmeubilair. Inwoners kunnen zo zien wat de gemeente doet, maar kunnen de gegevens ook zelf gebruiken voor andere toepassingen zoals applicaties en websites.

‘De gemeente is er voor u’ staat er in het verkiezingsprogramma van D66. Wat betekent dit? Goede online informatievoorziening en mogelijkheden voor contact, maar daarnaast is  op verzoek van D66 ook eindelijk het loket Burgerzaken een tweede avond in de week geopend. Nu het weekend nog zou je verwachten… Ook de gemeente moet zich aanpassen aan het leven van haar inwoners. Naast online contact is er ook behoefte aan fysiek contact aan de balie. Ook dit contact moet met de tijd meegaan. Het past niet meer om een dag vrij te nemen om je (nieuwe) rijbewijs of paspoort op te halen. ‘De gemeente is er voor u’ is een visie op de taken van de gemeente, maar gaat ook over praktische zaken. Hoe willen de inwoners contact met de gemeente? Wat moet en kan digitaal? En wanneer is persoonlijk contact wel gewenst? Ik hoop de komende jaren daarover met inwoners in gesprek te gaan.

foto-2